Komunikaty

OBWIESZCZENIE Wójta Gminy Strzegowo o wydaniu postanowienia o odstąpieniu od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

 

Strzegowo dnia 16.08.2012r.

Nr 6220.5.2012

 

OBWIESZCZENIE

Wójta Gminy Strzegowo

o wydaniu postanowienia o odstąpieniu od obowiązku

przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

 

Na podstawie z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 ze zmianami), w związku z art. 74 ust.3 oraz art. 21 ust. 2 pkt  8 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zmianami) 

 

z a w i a d a m i a m

 

że po uzyskaniu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie z dnia 10.08.2012r. znak: WOOŚ-II.4240.955.2012.IA oraz opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Mławie z dnia 10.08.2012r. znak: ZNS-712/31/60/2012, wyrażających brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia, polegającego na przebudowie mostu o JNI 01005657 w miejscowości Staroguby na rzece Wkrze wraz z drogą dojazdową nr P2356W Staroguby-Strzegowo, przewidzianego do realizacji na gruntach obrębu Marysinek i Staroguby, którego inwestorem będzie Powiatowy Zarząd Dróg w Mławie, reprezentowany przez pełnomocnika – Artur Seles  40-159 Katowice ul. Jesionowa 15 -  w dniu 14.08.2012 roku zostało wydane postanowienie Nr 6220.5.2012 o odstąpieniu od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla omawianego przedsięwzięcia.

            Jednocześnie informuję strony postępowania, że w przedmiotowej sprawie został zgromadzony materiał dowodowy i postępowanie zostanie zakończone wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

                 Informuję o uprawnieniach stron postępowania do czynnego w nim udziału w każdym jego stadium. Strony mogą zapoznać się ze zgromadzonym materiałem dowodowym oraz składać wnioski i zastrzeżenia.                                                                               

Z materiałem dowodowym oraz treścią w/w postanowienia można zapoznać się w siedzibie Urzędu Gminy w Strzegowie (pok. Nr 15) w godzinach urzędowania, w terminie  14 dni od daty otrzymania.

Niniejsze zawiadomienie zostaje podane do publicznej wiadomości poprzez:                                        

  - zamieszczenie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Strzegowie,

  - ogłoszenie informacji w sposób zwyczajowo przyjęty w siedzibie organu prowadzącego 

     poprzez umieszczenie na tablicy ogłoszeń,

  - przekazanie informacji Sołtysowi sołectwa Marysinek i Giełczyn, celem podania do  

    publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty poprzez umieszczenie na tablicy 

    ogłoszeń.

 

Zał: postanowienie

 

Strzegowo dnia 14.08.2012r.

 

Nr 6220.5.2012                                                                                                                                                                                                                                  

 

 

 

POSTANOWIENIE

 

 

 

 

 

            Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zmianami), w związku                  z art. 63 ust.1 i 2, art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz.1227 ze zm., zwana dalej „ustawą ooś”) a także § 3 ust. 1 pkt 60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397), po rozpatrzeniu wniosku Powiatowego Zarządu Dróg w Mławie          06-500 Mława ul. Stefana Roweckiego „Grota 10”, reprezentowanego przez pełnomocnika - Artura Seles  40-159 Katowice ul. Jesionowa 15,  z dnia 17.07.2012 roku

 

 

 

p o s t a n a w i a m

 

 

 

odstąpić od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia, polegającego na przebudowie mostu o JNI 01005657 w miejscowości Staroguby na rzece Wkrze wraz z drogą dojazdową nr P2356W Staroguby - Strzegowo, przewidzianego do realizacji na gruntach obrębu Marysinek i Staroguby, gm. Strzegowo.

 

 

 

U z a s a d n i e n i e

 

 

 

         Wnioskowana inwestycja, zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, zaliczona została do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane.                                          

 

         W związku z tym, zgodnie z art. 64 ust.1 „ustawy ooś” wystąpiono z wnioskiem do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Mławie o opinię w przedmiocie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz ewentualnego zakresu raportu oddziaływania na środowisko.     

 

          Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie postanowieniem z dnia 10.08.2012 roku znak: WOOŚ-II..4240.955.2012.IA wyraził opinię, że dla omawianego przedsięwzięcia nie ma konieczności przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.

 

          Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Mławie pismem z dnia 10.08.2012 roku znak: ZNS – 712/31/60/2012 odstąpił od potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.

 

          Po przeanalizowaniu otrzymanej opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Mławie a także załączonej do wniosku karty informacyjnej o planowanym przedsięwzięciu, postanowiono o odstąpieniu od przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, argumentując to w następujący sposób:

 

-  2  -

 

 

 

1. Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:

 

 

 

a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji:

 

Planowana inwestycja polegać będzie na przebudowie mostu o JNI 01005657 w miejscowości Staroguby na rzece Wkrze wraz z drogą dojazdową nr P2356W Staroguby - Strzegowo. Inwestycja ma na celu uzyskanie w pełni normatywnego obiektu mostowego, zapewniającego poprawę bezpieczeństwa ruchu pieszych, a poprzez zwiększenie nośności bezpieczeństwa przejazdu przez obiekt mostowy. Teren inwestycji zajmuje powierzchnię około 8371 m2.

 

Obecnie obiekt mostowy składa się z 3 przęsłowej konstrukcji stalowej z pomostem drewnianym, o całkowitej długości 39,6m i szerokości 5,6m i zlokalizowany jest ponad przeszkodą wodną, którą stanowi rzeka Wkra. Droga dojazdowa P2356W będąca dojazdami do obiektu składa się z jezdni o szerokości 3,7m oraz poboczy o szerokości 0,8 – 1,0m. Na skraju drogi występują rowy przydrożne.

 

W ramach realizacji inwestycji przewiduje się:

 

  • przebudowę drogi P2356W Staroguby - Strzegowo,
  • budowę zatok autobusowych w miejscach istniejących wiat przystankowych,
  • budowę tymczasowej kładki dla pieszych,
  • wyburzenie istniejącego obiektu,
  • budowę nowego mostu.

 

Tymczasowa kładka dla pieszych wykonana będzie w oparciu o stalowe elementy walcowane i wyposażona będzie w poręcze i pomost drewniany. Dźwigary główne kładki będą zaprojektowane jako 2 elementowe typu HEB450 lub IPE450, połączone poprzecznie za pomocą elementów IPE300 co 2,0m. Pomost drewniany wykonany będzie z bali grubości około 5 cm, a poręcze z kątowników dodatkowo zabezpieczone wodoodporną płytą OSB 4. Przęsła tymczasowej kładki dla pieszych oparte zostaną na stalowych jarzmach, posadowionych na wbijanych rurach, pełniących funkcję posadowienia pośredniego dla obiektu tymczasowego. Docelowy obiekt mostowy zaprojektowano jako ustrój płytowo – belkowy, ciągły, trzyprzęsłowy, z belek prefabrykowanych typu „T”. W przekroju poprzecznym będzie występowało 10 belek prefabrykowanych o długości 15,0m i wysokości 0,75 w przęsłach skrajnych oraz 10 belek prefabrykowanych o długości 24,0m i wysokości 1,0m w przęśle środkowym, rozstawionych osiowo co 0,9m. Spadek poprzeczny pomostu będzie jednostronny i wynosić będzie 2%. Płyta pomostowa będzie o grubości 24 cm.

 

Podpory pośrednie projektuje się w postaci filarów żelbetowych 3 słupowych, a podpory skrajne jako przyczółki pełnościenne, żelbetowe masywne.

 

Przekrój poprzeczny na projektowanym obiekcie mostowym przedstawia się następująco:

 

ñ  bariera ochronna skrajna 0,80 m,

 

ñ  chodnik 1,50 m,

 

ñ  pas bezpieczeństwa 1 x 0,50 m,

 

ñ  pasy ruchu 2 x 2,75m = 5,50 m,

 

ñ  opaski 1 x 0,55 m,

 

ñ  bariera ochronna 0,80 m.

 

Charakterystyczne parametry nowoprojektowanej drogi dojazdowej:

 

ñ  klasa techniczna drogi – L,

 

ñ  kategoria ruchu – KR1,

 

-  3  -

 

 

 

ñ  długość przebudowywanego odcinka drogi – 620 m,

 

ñ  prędkość projektowa – 50 kim/h,

 

ñ  liczba pasów  ruchu – 2,

 

ñ  szerokość pasa  ruchu – 2,75 m,

 

ñ  szerokość chodnika – 2,0 m,

 

ñ  szerokość poboczy – 0,5 – 1,55 m,

 

ñ  pochylenie poprzeczne na prostej i łuku – 2%.

 

W czasie realizacji inwestycji na przebudowywanym odcinku zapewniona zostanie ciągłość ruchu za pomocą dróg lokalnych oraz tymczasowej kładki dla pieszych.

 

Realizacja inwestycji wiązać się będzie z wycinką drzew, co będzie przedmiotem odrębnego postępowania.

 

 

 

b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie:

 

Z uwagi na niewielką skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się kumulowania oddziaływań w stopniu powodującym wystąpienie znacznych uciążliwości dla otoczenia.

 

 

 

c) wykorzystania zasobów naturalnych:

 

Z informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że realizacji inwestycji przewiduje się zużycie materiałów jak: masy bitumiczne, kruszywo naturalne, piasek oraz elementy niezbędne do budowy chodników. W okresie eksploatacji obiektu mostowego nie przewiduje się bieżącego wykorzystania wody, surowców, paliw oraz energii.                                                                                                                                      

 

 

 

d) emisji i wystepowania innych uciążliwości:

 

Na etapie realizacji inwestycji mogą wystąpić okresowe uciążliwości spowodowane pracą sprzętu budowlanego oraz przejazdami pojazdów transportujących materiały budowlane.

 

W celu minimalizacji tych uciążliwości prace wykonywane będą w porze dziennej, z użyciem sprzętu sprawnego technicznie. Zaplecze budowy zostanie wyposażone w mobilne kabiny sanitarne na ścieki bytowe. Odpady powstające w trakcie realizacji gromadzone będą w wyznaczonych do tego celu miejscach i zagospodarowywane zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zaplecze budowy zostanie zabezpieczone przed przedostawaniem się ewentualnych wycieków i substancji niebezpiecznych do rzeki Wkry.

 

Eksploatacja przedsięwzięcia wiązała się będzie z emisjami substancji do powietrza oraz hałasu, pochodzącymi z pojazdów poruszających się po drodze. Przebudowa mostu przyczyni się do zmniejszenia emisji hałasu, a zwiększenie płynności ruchu może przyczynić się do zmniejszenia emisji substancji do powietrza.

 

Wody opadowe i roztopowe z przebudowywanego odcinka drogi łącznie z mostem i budowaną kładką będą odprowadzane do rzeki Wkry.

 

 

 

e) ryzyka wystąpienia poważne j awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii:

 

Prowadzenie robót budowlanych zgodnie ze sztuką budowlaną oraz obowiązującymi przepisami ppoż. i bhp zminimalizuje możliwość wystąpienia poważnej awarii..

 

Istnieje jednak możliwość wystąpienia awarii w fazie eksploatacji przedsięwzięcia, gdy w przypadku kolizji drogowych pojazdów przewożącym materiały niebezpieczne, materiały te zostaną uwolnione do środowiska.

 

-  4  -

 

 

 

Poprawa stanu technicznego mostu zdecydowanie zmniejszy prawdopodobieństwo takiego zdarzenia w porównaniu ze stanem obecnym.

 

 

 

2. Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:

 

 

 

a) obszary wodno – błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych:

 

Przedmiotowe przedsięwzięcie realizowane jest na rzece Wkrze na obszarze dorzecza Wisły (region wody środkowej Wisły). Mając na uwadze dotychczasowe zagospodarowanie terenu, skalę i zakres planowanego przedsięwzięcia stwierdza się, że jego realizacja nie będzie miała znaczącego wpływu na stan rzeki Wkry.

 

 

 

b) obszary wybrzeży:

 

Przedmiotowe przedsięwzięcie leży poza obszarami wybrzeży.

 

 

 

c) obszary górskie lub leśne:

 

Omawiana inwestycja leży poza obszarami górskimi i leśnymi.

 

 

 

d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych:

 

Z przedstawionej dokumentacji wynika, że inwestycja będzie realizowana poza rejonem występowania obszarów objętych ochroną, w tym stref ochronnych ujęć wód i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych.

 

 

 

e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary          Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody:

 

Analizowany teren położony jest na terenie Nadwkrzańskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu, ustanowionego rozporządzeniem Nr 24 Wojewody Mazowieckiego z dnia                15 kwietnia 2005 roku (Dz. Urz. Woj. Maz. Nr 91, poz. 2456 ze zm.), dla którego wprowadzono zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. W myśl art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009r. Nr 151, poz. 1220, ze zm.), zakaz nie dotyczy realizacji inwestycji celu publicznego.

 

     Najbliżej położony obszar Natura 2000, obszar specjalnej ochrony ptaków „Dolina Wkry i Mławki” PLB140008 znajduje się w odległości 7,3 km w kierunku północno -  zachodnim od planowanej inwestycji.  

 

      Z informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że w odległości około 120 do 295 m położone są pomniki przyrody – dęby szypułkowe (Quercus robur) o obwodzie pni 400 cm, 263 cm, 260 cm, 390 cm. Z uwagi na fakt rozpoznanych w rejonie planowanej inwestycji gatunków ptaków z załącznika 1 Dyrektywy Ptasiej – gąsiorka (Lanius collurio) i bociana białego (Ciconia ciconia), prace należy prowadzić poza sezonem lęgowym ptaków, ze względu na powyższe gatunki od 1 sierpnia do 30 marca. Inwestor uzyskał zgodę

 

-  5  -

 

 

 

na odstępstwo od zakazu niszczenia siedlisk i ostoi gatunków objętych częściową ochroną gatunkową: Kaliny koralowej (Viburnum opulus) i Grążeli żółtych (Nuphar lutea), wyrażona decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie znak: WSTI-C.6400.1.2012.EN. z dnia 19 lipca 2012 roku.

 

        Biorąc pod uwagę charakter oraz lokalizację przedsięwzięcia należy stwierdzić, że zamierzone przedsięwzięcie nie będzie znacząco oddziaływać na cele ochrony i integralność w/w obszarów oraz na spójność całej sieci obszarów Natura 2000.

 

 

 

f) obszary, na których standardy ochrony środowiska zostały przekroczone:

 

Z przedstawionej dokumentacji nie wynika, aby w miejscu realizacji inwestycji oraz w jej pobliżu występowały obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.

 

 

 

g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne:

 

Z przedstawionej dokumentacji wynika, ,ze teren inwestycji w północno – wschodniej części graniczy z zabytkowym parkiem podworskim w Radzimowicach, wpisanym do krajowego rejestru zabytków. W sąsiedztwie inwestycji znajdują się również stanowiska archeologiczne. Przed realizacją inwestycji Inwestor zobowiązany jest do uzyskania stosownych pozwoleń wymaganych przepisami prawa od Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

 

 

 

h) gęstość zaludnienia:

 

Gęstość zaludnienia gminy Strzegowo wynosi 36 os/km2 (wg danych GUS z 2010r.).

 

 

 

i) obszary przylegające do jezior:

 

W zasięgu oddziaływania inwestycji i w jej najbliższej okolicy nie występują jeziora.

 

 

 

j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej:

 

W rejonie realizacji przedsięwzięcia brak jest uzdrowisk i obszarów ochrony uzdrowiskowej.

 

 

 

3. Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w pkt. 1 i 2 wynikające z:

 

 

 

a) zasięgu oddziaływania – obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać:

 

Biorąc pod uwagę charakter i skale prowadzonej działalności można stwierdzić, że zasięg przestrzenny oddziaływania przedsięwzięcia ograniczy się do najbliższego otoczenia miejsca jego realizacji.

 

 

 

b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze:

 

Ze względu na rodzaj planowanej inwestycji oraz jej lokalizację nie wystąpi transgraniczne oddziaływanie na środowisko.

 

 

 

c) wielkości i zdolności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej:

 

Ze względu na charakter i niewielki rozmiar inwestycji, zastosowane rozwiązania techniczne, eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie wpłynie znacząco na stan poszczególnych

 

-  6  -

 

 

 

elementów środowiska.

 

 

 

d) prawdopodobieństwa oddziaływania:

 

Informacje zawarte w przedłożonych dokumentach potwierdzają wystąpienie oddziaływań na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia. Jednak ze względu na skalę nie będą to oddziaływania o znacznej wielkości.

 

 

 

e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania:

 

W fazie realizacji będą występowały oddziaływania spowodowane emisją hałasu i substancji do powietrza, które nie będą znacząco oddziaływać na środowisko. Eksploatacja przedsięwzięcia, ze względu na skalę i charakter, nie będzie powodować negatywnego oddziaływania na środowisko.

 

 

 

         Po przeanalizowaniu zgromadzonego materiału w sprawie należy stwierdzić, że zamierzone przedsięwzięcie nie spowoduje zmiany standardów jakości środowiska, które nie są przekraczane na danym terenie oraz nie wprowadzi nowych czynników zwiększających prawdopodobieństwo negatywnego oddziaływania na środowisko.

 

         Biorąc pod uwagę powyższe, należało orzec jak w sentencji postanowienia.

 

 

 

        Na postanowienie niniejsze nie przysluguje zażalenie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Otrzymują:

 

1. Wnioskodawca.

 

2. Pełnomocnik wnioskodawcy.

 

3. Strony postępowania – art. 49 KPA.

 

4. A/a.

 

 

 

 

 

Do wiadomości:

 

1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska

 

    Wydział Spraw Terenowych  I

 

    06-400 Ciechanów ul. 17 Stycznia 7

 

2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny

 

    06-500 Mława ul. 1 Maja 6


 

Załączniki

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Wójt
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 16 sierpnia 2012 13:19
Dokument wprowadzony do BIP przez: Krzysztof Adamczyk
Ilość wyświetleń: 3109
16 sierpnia 2012 13:22 (Krzysztof Adamczyk) - Dodanie załącznika [obwieszczenie_o_wydaniu_postanowienia.pdf] do dokumentu.
16 sierpnia 2012 13:21 (Krzysztof Adamczyk) - Zmiana danych dokumentu.
16 sierpnia 2012 13:19 (Krzysztof Adamczyk) - Dodanie załącznika [postanowienie_o_odstapieniu_od_raportu.pdf] do dokumentu.