Strzegowo 04.04.2016 r.
Zamawiający:
Gmina Strzegowo
06-445 Strzegowo
ul. Plac Wolności 32
Wszyscy uczestnicy
postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego
Dotyczy zaproszenia do składania ofert o wartości szacunkowej nie przekraczającej progu (30 000,00 euro) stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) określonego w art. 4 pkt. 8 na Pełnienie nadzoru inwestorskiego przy realizacji zadania: Budowa drogi gminnej - wschodniej obwodnicy Strzegowa - Etap I z dnia 30.03.2016 r.
Wyjaśnienia treści zaproszenia do składania ofert
W związku ze stwierdzeniami wykonawcy co do treści zaproszenia do składania ofert, Zamawiający udziela następujących wyjaśnień:
Wykonawca stwierdził, że:
1. W zaproszeniu do składania ofert w pkt. 4 § 5 projektu umowy, Zamawiający zastrzega, że „(…)„Wynagrodzenie wykonawcy nie ulegnie zmianie w przypadku przekroczenia czasu trwania robót objętych nadzorem lub zmiany zakresu robót” (…).
Wnosimy o wykreślenie w/w zapisu bądź dokonanie zmiany nadając brzmienie „Z tytułu wydłużonego terminu pełnienia usług Inspektora nadzoru inwestorskiego strony przewidują dodatkowe wynagrodzenie w wysokości proporcjonalnej do ustalonego wynagrodzenia”.
Inspektor nadzoru nie może być obarczany brakiem wynagrodzenia np. z tytułu wydłużenia terminu realizacji z winy Wykonawcy robót lub z tytułu błędów w dokumentacji projektowej. Zamawiający nie może przerzucać ryzyka na Wykonawcę usługi.
Zwracamy uwagę, że na cenę oferty w zakresie świadczenia usług w tym przypadku nadzoru inwestorskiego szczególne znaczenie ze względu na specyfikę usługi i charakter kosztów związanych z realizacją ma czas realizacji. Brak wskazania terminu pełnienia usług jest działaniem naruszającym art. 29 ust. 1 ustawy Pzp. Zgodnie ze stanowiskiem przyjętym w orzecznictwie Sądów powszechnych, np. wyrok Sądu Okręgowego Warszawa z dnia 23.11.2005r., sygn.. akt.IV Ca508/05, KIO z dnia 16.07.2012 sygn. akt KIO 1337/12; KIO 1353/12; KIO 2970/13 negującym przerzucenie w całości ryzyka gospodarczego kontraktu na Wykonawcę, to na Zamawiającym spoczywa obowiązek zagwarantowania Wykonawcy pewność co do określonego minimalnego pułapu zamówienia, który pozwoli uczestnikom postepowania dokonać analizy kosztów wymiernie wpływających na wysokość ceny.
Odpowiedzi
Ad. 1
Zgodnie z zapisami Rozdziału IV. Opis sposobu obliczenia ceny ust. 1 zaproszenia do składania ofert „Cena oferty jest ceną ryczałtową. Wynagrodzenie należne wykonawcy będzie miało charakter ryczałtowy. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny ten rodzaj wynagrodzenia określa w art. 632 następująco: § 1. Jeżeli strony umówiły się o wynagrodzenie ryczałtowe, przyjmujący zamówienie nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia, chociażby w czasie zawarcia umowy nie można było przewidzieć rozmiaru lub kosztów prac.
§ 2. Jeżeli jednak wskutek zmiany stosunków, której nie można było przewidzieć, wykonanie dzieła groziłoby przyjmującemu zamówienie rażącą stratą, sąd może podwyższyć ryczałt lub rozwiązać umowę.”
Zgodnie z ust 5 Rozdziału IV. Opis sposobu obliczenia ceny zaproszenia do składania ofert „Cena oferty określona przez wykonawcę, zostanie ustalona na okres ważności umowy i nie będzie podlegała zmianom.”
Zamawiający zamieścił te zapisy, ponieważ usługa nadzoru inwestorskiego jest ścisle powiązana z inwestycją niezależnie od czasu jej trwania. Wynagrodzenie dla inspektorów nadzoru inwestorskiego jest wynagrodzenie ryczałtowym przywiązanym do czynności nadzoru, a nie do czasu jej trwania. W przypadku wydłużenia okresu realizacji robót budowlanych zakres nadzorowanych robót się nie zmieni, dlatego oczekiwanie wzrostu wynagrodzenia jest nieuzasadnione. W okresach przerw w realizacji inwestycji inspektor nadzoru faktycznie nie wykonuje żadnych czynności nadzoru. Cechą wynagrodzenia ryczałtowego jest jego niezmienność, co odnosi się również do skrócenia czasu pełnionego nadzoru poprzez wcześniejsze wykonanie robót budowlanych. Tylko taki zapis daje pewność Wykonawcy co do określonego minimalnego pułapu wynagrodzenia, określonego przez Wykonawcę w ofercie, nawet w przypadku wcześniejszego wykonaniu zamówienia, bądź jego częściowego ograniczenia.
Niemniej jednak Inspektor nadzoru inwestorskiego może dołożyć należytej staranności, aby zamówienie zostało wykonane prawidłowo i w określonym czasie. Zgodnie z § 4 ust 1 pkt 2 projektu umowy obowiązkami Wykonawcy (inspektora nadzoru inwestorskiego) będzie w szczególności „zapoznanie się z opracowaniami projektowymi, umowami o wykonanie robót, warunkami decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz terenem – przed wejściem wykonawców na plac budowy”. Zgodnie z tym zapisem Inspektorzy nadzoru inwestorskiego powinni przed rozpoczęciem robót powiadomić o występowaniu np. błędów w dokumentacji projektowej, (które wymieniacie jako ryzyko wydłużenia terminu realizacji usługi) co pozwoli w miarę szybko usunąć te błędy, tak aby nie było konieczności wydłużania terminu realizacji robót budowlanych.
Zgodnie z § 4 ust 1 pkt 7 i 8 projektu umowy obowiązkami Wykonawcy (inspektora nadzoru inwestorskiego) będzie w szczególności „pisemne informowanie Zamawiającego o postępie robót na budowie i ewentualnych trudnościach w ich realizacji. W trakcie prowadzenia robót przez Wykonawcę robót budowlanych co najmniej dwa razy w tygodniu pisemna informacja o zrealizowanych w danym dniach robotach (wraz z dokumentacją fotograficzną przekazywaną do zgrania na komputer Zamawiającego) i informacja o planowanych robotach na następne dni robocze. W okresie, w którym nie będą prowadzone roboty pisemna informacja przekazywana według potrzeb lub na każde żądanie Zamawiającego” i „potwierdzanie raportów dotyczących stanu zaawansowania realizacji zadania, sporządzonych przez Wykonawcę robót budowlanych, w rozbiciu na poszczególne elementy zamówienia przedstawione w tabeli znajdującej się w formularzu ofertowym postępowania przetargowego na roboty budowlane wraz z planowanymi terminami zakończenia elementu robót”. W przypadku niewywiązywania się z harmonogramu przygotowanego przez Wykonawcę robót budowlanych, poprzez informację uzyskane od inspektorów, zamawiający może wezwać Wykonawcę do rozpoczęcia robót lub ich kontynuowania pod rygorem odstąpienia od umowy. Inspektor czy Zamawiający może również żądać prowadzenia robót w systemie wielozmianowym, jeżeli będzie to niezbędne dla zachowania terminu wykonania robót. Poza tym Inspektorzy mają prawo wydawać kierownikowi budowy lub kierownikowi robót polecenia, potwierdzone wpisem do dziennika budowy. Te narzędzia niwelują ryzyko wydłużenia terminu realizacji usługi w winy Wykonawcy.
Dodatkowo w projekcie umowy z Wykonawcą robót budowlanych zawarliśmy zapis o możliwości zmiany terminu realizacji przedmiotu zamówienia w przypadku zaistnienia okoliczności uniemożliwiających prowadzenie robót lub niemożliwość wykonania przedmiotu umowy, jedynie w przypadku dopuszczenia możliwości poniesienia wydatków w 2017 roku w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016 – 2019, zgodnie z terminem określonym przez Wojewodę Mazowieckiego lub Ministra Infrastruktury i Budownictwa. Wprowadziliśmy również następujący zapis wymuszający terminowe wykonanie robót: „W przypadku opóźnienia w wykonaniu przedmiotu umowy powodującego utratę lub zwrot dotacji celowej z budżetu państwa w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016 – 2019, zamawiającemu przysługuje prawo potrącenia z wynagrodzenia Wykonawcy określonego w § 7 ust. 1 niniejszej umowy kwoty utraconej dotacji. Kwota dotacji stanowi 50 % kosztów kwalifikowanych zadania. Kosztem niekwalifikowanym zadania jest jedynie budowa wodociągu określonego w branży sanitarnej – sieć wodociągowa.”
Obawiamy się również, że jeżeli wprowadzimy możliwość zmiany wynagrodzenia z tytułu wydłużonego terminu pełnienia usług Inspektora nadzoru inwestorskiego, Wykonawca (inspektor nadzoru inwestorskiego) nie dołoży należytej staranności, aby roboty budowlane zostały ukończone w przewidzianym czasie, a nawet może doprowadzić do wydłużenia zamówienia w celu uzyskania większego wynagrodzenia.
Pragniemy również wskazać, że niniejsze postepowanie nie przekracza progu (30 000,00 euro) stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r. poz. 2164), w związku z powyższym ustawy Pzp, jak i orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej nie możemy zastosować do niniejszego postępowania.
Wójt Gminy Strzegowo
/-/ Wiesław Zalewski
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Gminy Strzegowo